درباره کتابخانه

تعداد بازدید:۵۴۶

کتابخانه مرکزی

اولین کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی زابل، همزمان با تاسیس دانشکده پرستاری در سال ۱۳۷۱ به عنوان یکی از کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بنام کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی زابل با هدف ایجاد زمینه های لازم برای ارتقاء و سطح علمی دانشجویان، دانش پژوهان فعالیت خود را آغاز کرد.
کتب مورد نیاز این دانشکده تا سال ۱۳۸۰ توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خریداری و به این دانشکده ارسال می گردید و از سال ۱۳۸۱ که دانشکده از نظر مالی استقلال یافت این کتابخانه خریداری را بطور مستقل آغاز نمود.

کتابخانه مرکزی دانشگاه در سال 1389 در مکان مجتمع آموزشی دانشکده پزشکی در طبقه اول معاونت تحقیقات و فناوری با متراژ 789 متر افتتاح گردید.

کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی زابل مرکب از کتابخانه مرکزی در ساختمان معاونت آموزشی و سه کتابخانه تخصصی در دانشکده ها و بیمارستان های مختلف است و حاوی منابع چاپی و الکترونیکی معتبر می باشد.

کتابخانه مرکزی به شکل مخزن باز با  متراژ 789 متر ، دارای دو سالن مطالعه خواهران و برادران و دو بخش خدمات عمومی (امانت و مشاوره اطلاع رسانی) و بخش خدمات فنی (تهیه و سازماندهی منابع) آماده ارائه خدمات به اساتید، کارکنان و دانشجویان می باشد.

نیروی انسانی

تعداد کارکنان کتابخانه 7 نفر شامل 6 کتابدار و 1 غیر کتابدار می باشد که در واحدهای مختلف کتابخانه از جمله امانت و گردش کتاب، فهرست نویسی، آموزش و مشاوره اطلاعاتی، ترجمان دانش، علم سنجی و سایت اطلاع رسانی و ... مشغول به کار می باشند.

منابع کتابخانه

کتابخانه مرکزی دارای 1689 عنوان کتاب لاتین ( 3023 نسخه) و 8619 عنوان کتاب فارسی ( 45820نسخه) و 98 نسخه پایان نامه می باشد.

دسترسی به منابع علمی و استنادی نمایه علوم (Scopus, ClinicalKey, Embas ) خریداری شده توسط دانشگاه علوم پزشکی زابل.

   دسترسی به صدها ژورنال الکترونیک و بانکهای اطلاعاتی معتبر در زمینه علوم پزشکی خریداری شده توسط وزارت بهداشت فراهم شده است.

سالن آموزشی

پایگاه عرضه اطلاعات پزشکی کتابخانه مرکزی با هدف تامین منابع علمی و اطلاعاتی در زمینه ی علوم پزشکی برای اعضا ایجاد گردید و در حال حاضر با اتصال به server دانشگاه علوم پزشکی همزمان  از طریق  اتصال به صورت فیبر نوری ، شبکه کابلی و شبکه wi-fi و تجهیز سایت کتابخانه به 60 ایستگاه عرضه اطلاعات و یک دستگاه تلویزیون و  یک دستگاه ویدئو پروژکتور به همراه پرده نمایش مجهز به سیستم صوتی جهت برگزاری کارگاه های آموزشی می باشد .

در این راستا در سال ۱۴۰۱ تعداد 11 کارگاه صرفا در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی جهت توانمندسازی پژوهشگران و ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی کاربران می باشد برگزار شده است.

خدمات مرجع

مرجع مجازی یا خدمات مرجع دیجیتالی و مشاوره اطلاعاتی نیز از طریق فرم از کتابدار بپرس، پست الکترونیک، تماس با ما، ارسال پیامک و سایر راه های ارتباطی معرفی شد. در وب سایت کتابخانه، کتابخانه دیجیتال و پورتال ارائه می شود.

هوشمند سازی کتابخانه

یکی از اقدامات کتابخانه مرکزی در راستای هوشمندسازی کتابخانه، استفاده از نرم افزاریکپارچه و تحت وب مدیریت منابع برای کتابخانه های دانشگاه است که افزون بر صرفه جویی در فهرست نویسی منابع و مدیریت یکپارچه منابع دیجیتال و غیردیجیتال، امکان عضویت و تسویه حساب متمرکز را برای کاربران فراهم نموده است، همچنین کاربران کتابخانه ها می توانند منابع مورد استفاده خود را از هر کدام از کتابخانه ها امانت بگیرند. و همچنین وجود 10 ایستگاه کاربری جهت جستجوی برخط و وجود دو سیستم  و دو بارکدخوان جهت امانت .

برگزاری کارگاههای آموزشی در بستر اسکای روم یکی دیگر از اقدامات کتابخانه در راستای هوشمند سازی می باشد.

آخرین ویرایش۱۰ مرداد ۱۴۰۲