مدیریت بحران در کتابخانه

تعداد بازدید:۹۷۶

 

کتابخانه‌­های علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریان‌های جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحران‌­های طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماری‌­های واگیر و همه‌­گیرحائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحران­هایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.

کتابخانه­‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌­رسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی می­‌پذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانه‌­ها با مباحث مدیریت بحران، می‌­تواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکه‌­های اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.

 

آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقه‌بندی نمود:
الف – سطح جهانی

ب – سطح ملی

ج – منطقه‌­ای

 

انواع حوادث:

  • الف) حوادث طبیعی
  • ب ) حوادث غیرطبیعی( ساخته دست بشر(
    • ناگهانی: مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین
    • درازمدت: مثل اپیدمی – خشکسالی – قحطی
    •  

انواع بحرانها :

  • ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی – تصادفات – انفجارات – آتش سوزی
  • درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ
آخرین ویرایش۱۹ مهر ۱۴۰۲