اهداف و چشم انداز کتابخانه

اهداف و چشم انداز کتابخانه

 

کتابخانه مرکزی (نگاه اجمالی)

اولین کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی زابل، همزمان با تاسیس دانشکده پرستاری در سال ۱۳۷۱ به عنوان یکی از کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بنام کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی زابل با هدف ایجاد زمینه های لازم برای ارتقاء و سطح علمی دانشجویان، دانش پژوهان فعالیت خود را آغاز کرد.
کتب مورد نیاز این دانشکده تا سال ۱۳۸۰ توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خریداری و به این دانشکده ارسال می گردید و از سال ۱۳۸۱ که دانشکده از نظر مالی استقلال یافت این کتابخانه خریداری را بطور مستقل آغاز نمود. کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی زابل مرکب از کتابخانه مرکزی در ساختمان معاونت آموزشی و پنج کتابخانه تخصصی در دانشکده ها و بیمارستان های مختلف است و حاوی منابع چاپی و الکترونیکی معتبر می باشد.

 

اهداف وچشم انداز کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زابل

هدف اصلی کتابخانه مرکزی کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاه از طریق تامین منابع اطلاعاتی چاپی والکترونیکی، نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه ی خدمات وگسترش خدمات علمی وپژوهشی کتابخانه ای و فراهم نمودن محیطی مناسب جهت استفاده از این منابع در راستای آموزش و پژوهش در کوتاهترین زمان و مفیدترین شرایط ممکن است.

  • فراهم آوری و گردآوری مواد کتابخانه ای اعم از چاپی، غیرچاپی و الکترونیکی و ارائه خدمات دسترس پذیری منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز پژوهشگران دانشگاه

  • انجام خدمات فنی ( فهرستنویسی، سازماندهی و نمایه سازی) کلیه منابع کتابخانه های دانشگاه

  • راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی و ارائه خدمات اطلاع رسانی و مرجع به کلیه مراجعان

  • ارائه خدمات عضویت، امانت و تسویه حساب اعضاء

  • برگزاری مستمر کلاسها و کارگاههای آموزشی سواد اطلاعاتی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه

  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه استاندارد سازی کتابخانه های دانشگاه در زمینه های فیزیکی، وسایل و تجهیزات

  • تهیه محتوا و روزآمد سازی وب سایت کتابخانه مرکزی

  • بکارگیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی در جهت استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات،افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات

  • تدوین خط مشی و آیین نامه­ های لازم در ارتباط با خدمات و فعالیت­­های کتابخانه و تهیه برنامه­­ های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

  • گردآوری و تجزیه و تحلیل آمار فعالیتهای کتابخانه و ارائه گزارشهای لازم

  • تهیه راهنما و بروشورهایی به منظور آگاه کردن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات کتابخانه

  • آموزش مداوم کارکنان کتابخانه جهت بروز شدن و استفاده از دانش مدرن کتابداری و اطلاع رسانی

چشم انداز

  • تهیه، سازماندهی ونگهداری منابع چاپی و الکترونیکی معتبر در حوزه علوم پزشکی
  • آموزش، تعلیم و تقویت مهارت های اطلاع یابی دانشجویان واعضای هیئت علمی دانشگاه
  • فراهم آوری دستیابی و به کار گیری انواع منابع اطلاعاتی بر اساس احترام به اولویت ها وانتظارات مراجعان وعادات حرفه ای آنها
  • تسهیل در دسترسی به اطلاعات از طریق مشارکت در اشتراک منابع
  • جلب رضایت مراجعه کننده از طریق انتقال منابع و پاسخگویی با کیفیت مناسب
  • ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه در کتابخانه به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی وپژوهشی کاربران دانشگاه ودیگر مجامع علمی و دانشگاهی کشور
  • به کار گیری استانداردهای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در اجرای کلیه امور کتابخانه
  • آموزش و ارتقاء سطح دانش کتابداران و اطلاع زسانان دانشگاه به طوری که به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران دانشگاه باشند.

 

جامعه استفاده کننده از کتابخانه:

  • اعضای هیات علمی دانشگاه
  • دانشجویان دانشگاه در تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، تحصیلات تکمیلی
  • کلیه ی کارکنان دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۱۵ مهر ۱۳۹۷
تعداد بازدید:۸۵۰